Hem  >  Vanliga frågor

Vanliga frågor

Här hittar du förhoppnings svaren du söker. Annars kan du skrolla ned och skicka en fråga till oss.

Inga problem, du kan ändra som du önskar förutsatt att du skapade ett konto när du la din beställning (annars får du kontakta oss). Du klickar då på ”Mitt konto” i menyn. Sedan klickar du på ”ordrar” i vänster spalten och om du scrollar längre ner kan du byta leveransdag och hämtningsdag om du önskar. Du kan även ändra tidsfönster.

Detta varierar men en normalstor gran (cirka 150 cm – 200 cm) är oftast cirka 200 cm bred. Men granar är naturliga ting och det kan variera.

Har du fått mail från oss? Kvällen innan får du alltid ett mail samt ett sms med estimerad leveranstid. Under leveransdagen får du ett sms om en mer exakt leveranstid. I sms:et som kommer samma dag finns även en länk till en webkarta där du i realtid kan följa granen hela vägen hem till dörren. Du måste ange en eventuell portkod i din beställning. Om du ej är hemma så ställer vi granen utanför din dörr och du får en avisering via sms av chauffören om att granen är levererad. Kontakta oss direkt i chatten eller på info@smalandsgran.se om du har några funderingar.

Vi erbjuder granhämtning i december och januari. Se dina valbara datum i kassan. Du kan välja vilken dag som passar bäst när du lägger din beställning. Dagen innan får du en avisering via mail och sms. Samma dag får du ett sms med en länk till en webkarta där du i realtid kan följa granen hela vägen hem till dörren. Vi reserverar oss för eventuella förseningar då det ibland tar extra att slänga granar. Med granhämtning ingår en så kallad Granpåse värde 75 kr. Detta gäller endast om du beställer granhämtning samtidigt som du beställer din julgran. Vi uppmanar alla våra kunder att beställa denna tjänst. För miljön!

Läs gärna våra tips & råd för att granen ska hålla sig så länge som möjligt.

100-150 cm är den allra minsta "riktiga" granen vi erbjuder. Den når dig max upp till bröstet om du är 170 cm lång. Bra om du har ont om plats. 150-200 cm. Denna storlek är en av de bästsäljande. Passar bra till de flesta vardagsrum, med både plats för presenter och dans runt trädet. 200-250 cm. Lite större och maffigare. Passar riktigt bra till stora vardagsrum - och hjälper till att skapa rätt julatmosfär. De flesta med 240 cm i takhöjd köper denna längd. 250-300 cm. Om du har högre tak än normalhöjd (240 cm) så är denna perfekt. Fyller upp och skapar underbar julstämning antingen i vardagsrummet eller vid receptionen i ett företag. 350-uppåt är för de allra största platserna.

Tyvärr kan vi inte garantera en exakt längd. Men vi rekommenderar alltid våra kunder att beställa en gran i det högre spannet för att vara säker då det är lättare att anpassa längden på en större gran än på en som är för kort. En gran på 200-250 cm är oftast cirka 220-230 cm. Vi kan dock endast garantera att granen är inom längdspannet som du har beställt och inte på millimetern då granar är naturliga ting.

Vi levererar alltid dagen efter om du önskar och det är möjligt och om du lägger din order innan klockan 18.00 under leveransperioden (se särskilda datum för ditt postnummer). Leverans sker alla dagar mellan 08.00-22.00.

Nej, du behöver inte vara hemma. Vi ställer granen utanför din dörr (förutsatt att du angett portkod om det behövs). Vi hör dessutom alltid av oss med en sms-avisering vid leverans. Vid hämtning ska du ställa granen utanför din dörr. Samma sak här med portkod.

Det är fritt att avboka din beställning fram till 18.00 dagen innan bokad leverans. Annars utgår en kostnad om 250 kr. *För granhämtning debiteras du kostnaden för Granpåsen vid avbokning.

Vi har en ”Nöjd kund-policy” som innebär att du kan känna dig trygg att vi alltid levererar det som du har beställt förutsatt att det finns i lager. Om det skulle vara slut hör vi av oss och erbjuder dig ett erbjudande om motsvarande vara.

För tillfället har vi leveranser till regionerna Alingsås Arboga Borås Båstad Emmaboda Enköping Eskilstuna Eslöv Falkenberg Finspång Färjestaden Gislaved Gnesta Göteborg Hallsberg Halmstad Helsingborg Huddinge Hässleholm Jönköping Kalmar Karlshamn Karlskrona Knivsta Kristianstad Kungsbacka Kungälv Köping Laholm Linköping Ljungby Lund Malmö Mariefred Markaryd Mjölby Mölndal Mörbylånga Norrköping Norrtälje Nybro Nyköping Nynäshamn Olofström Osby Oxelösund Ronneby Sigtuna Stenungsund Stockholm Strängnäs Söderköping Södertälje Sölvesborg Tingsryd Trelleborg Trosa Ullared Uppsala Vallentuna Varberg Vaxholm Värmdö Värnamo Västerås Växjö Åhus Åkersberga Åtvidaberg Älmhult Ängelholm Örebro Örkelljunga. Det är baserat på postnummer och kan du inte beställa ligger du utanför vårt leveransområde tyvärr. Vi beklagar detta.

Våra julgranar levereras i ett nät där julgranen får andas. När du packar upp den ur nätet bör du skaka den något så att alla lösa barr faller bort. Eftersom julgranar är naturliga ting, går det inte att undvika de lösa barren.

Alla granar huggs från slutet på november. En del även i december då vi har löpande leveranser från odlingarna.. Detta är vi näst intill unika med och kan därför leverera oerhört färska granar vilket är bra för hållbarheten, förutsatt att man sköter den rätt.

Ja, alla våra granar kommer med ett färskt snitt som görs precis minuterna innan leverans. Dock betyder inte det att vi anpassar foten så att den kommer ner i foten eller gör den spetsig etc. De flesta granar går ner i de större fötterna dock. Se till att du har rätt fot för just din julgran. Till exempel kräver kungsgranar ofta en större fot. Vi ansvarar inte för att du har rätt fot eller för att granen rymmer i din fot.

Då är något fel. Alla som lägger sin beställning får automatiskt en orderbekräftelse. Inga pengar är heller dragna. Kontakta oss gärna så hjälper vi dig.

Alla våra produkter som står som slutsålda är dessvärre helt slut. Står det att de restnoteras kommer de in i lager igen men väntetiden kan då blir längre.

Dessvärre erbjuder vi inte den tjänsten.

Ja! Då vi är i stort ensamma i Sverige med ekologiska och KRAV-certifierade julgranar så är efterfrågan stor. Maila oss om du är intresserad på sales@smalandsgran.se

Eventuell rabattkod måste lösas in innan du slutför din beställning. Tyvärr har vi ingen möjlighet att lägga till en rabattkod i efterhand.

I dagsläget erbjuder vi följande betalningsmetoder: Direktbetalning och Kortbetalning • Direktbetalning kan du genomföra om du har internetbank för Swedbank, SEB, Nordea eller Handelsbanken. • Kortbetalning är möjlig med VISA eller MasterCard. Swish • Swish kan du använda dig av om du själv har Swish appen och en e-legitimation. Faktura och Delbetalning • Fakturabetalning sker genom Payson. Betalningsvillkoren för konsumenter och företag är 14 dagar. För bostadsrättsföreningar tillkommer 24 kr i fakturaavgift och betalningsvillkoren är istället 20 dagar. • Delbetalning sker också genom Payson. Villkor samt tillkommen ränta och avgifter beräknas av Payson i kassan, i samband med att du gör beställning. Delbetalning erbjuds endast till konsumenter och företag, inte bostadsrättsföreningar. Villkoren för delbetalning via Payson hittar du https://www.payson.se/sv/anvandarvillkor/#v4

Kontakta oss

Du kan nå oss via email info@smalandsgran.se, skriva din fråga direkt i formuläret här på sidan eller chatta med oss.

Vi har extremt hög beläggning under säsong och därför kan det dröja innan vi svarar, men vi gör allt för att återkoppla så snabbt som möjligt. Vi svarar alltid samma dag. Våra öppettider är 08.00 – 22.00. De flesta svar hittar du under Vanliga frågor.

Följ oss gärna på Facebook och Instagram.


Söker du jobb kan du kika här.






    Din webbläsare är föråldrad

    Gamla webbldsare har deligt stöd för ny teknik och det ger inte webbsidan en ärlig chans att leva upp till sin fulla potential. Du kan enkelt ladda ner någon annan webbläsare som fungerar bättre. Här är ett axplock av webbläsare som är moderna och fungerar bättre.

    Uppdatera min webbläsare

    Jag vill fortsätta ändå ×